Alaraaja fysioterapia

Fysioterapian alaraaja tutkimus, manuaalinenterapia, aktivoivatharjoitteet, Sidas- tukipohjalliset, ZeroPoint- kompressio vaatteet, KT-kinesioteippaukset, sekä tarvittaessa lääkäri yhteistyö.

Fysioterapeutti tekee kokonaisvaltaisen fysioterapeuttisen tutkimuksen ja tämän pohjalta hän valitsee hoitolinjauksen, tarvittaessa ohjaa aktivoivat harjoitteet ja valmistaa toiminnalliset tukipohjalliset. Materiaalivaihtoehtoja on useita, joista yksilölliset tukipohjalliset valmistetaan. Materiaalin valinta tapahtuu tutkimuksen yhteydessä: millainen vaiva, missä esiintyy, mitä tehdessä jne. Perusteellisen tutkimuksen avulla pyritään löytämään tehokas ja toimiva ratkaisu, jotta asiakkaan toiveet tulisivat huomioiduiksi ja ratkaisu olisi lääketieteellisesti mahdollisimman optimaalinen, kuitenkaan unohtamatta asiakkaan tarpeita.

SIDAS on korkealuokkainen menetelmä jalan virheasentojen ja kuormituksen tutkimiseksi ja yksilöllisten, toiminnallisten tukipohjallisten valmistamiseksi. Järjestelmän ovat kehittäneet ranskalaiset ortopedit ja liikuntatieteen ammattilaiset.

SIDAS-järjestelmä on lähtenyt liikkeelle siitä tosiasiasta, että jokainen jalka on erilainen. Siksi vain yksilöllisesti valmistettu pohjallinen antaa jalalle parhaan mahdollisen tuen. Myös materiaali vaikuttaa onnistuneeseen lopputulokseen:

SIDAS-pohjallisaihiot ovat dynaamisia ja toiminnallisia; ei pyritä vain tukemaan, vaan myös ohjaamaan ja aktivoimaan. Korkealuokkaiset, lämpömuovailtavat materiaalit mahdollistavat tarkan ja nopean työstön. Jo valmiiksi tehtyjä pohjallisia on myös mahdollista muokata jälkeenpäin. Materiaalit ovat eripaksuisia käyttötarkoituksen mukaan. Kaikki materiaalit ovat vesipestäviä.

Alaraajan rasituskivut/vammat

Erilaisiin liikunnan aikana tai heti liikunnan jälkeen ilmeneviin rasituskipuihin voi olla monenlaisia syitä. Kivun ilmaantuessa elimistön sietokyky ainakin hetkellisesti ylittyy: kuormitus on joko liian kovaa tai on toistunut liian usein. Valtaosa rasitusvammoista ilmenee alaraajojen ja lantion seudun alueella. Jokainen liikkuja kärsii joskus jonkinlaisesta rasitusvammasta, joka voi johtua jalan virheasennosta.

Jos kipeytyminen on säännöllisesti ja aina samassa paikassa, on syytä ryhtyä toimenpiteisiin ennen vaivan kroonistumista. Yksi tapa selvittää asiaa on tutkia, onko liikkumisessa jokin tietty mekaaninen syy, mikä aiheuttaa/altistaa vammalle.

Tavallisimpia rasitusvammoja, joita voidaan hoitaa biomekaniikka tutkimalla ja sitä muuttamalla ovat esim. jalkaterän etuosan erilaiset kiputilat, akillesjänteen kiputilat, säären alueen ongelmat (penikkatauti), polven alueen kivut (esim. juoksijan polvi, hyppääjän polvi), lonkkakivut (esim. trochanterin bursiitti), alasekäkivut, sekä säteilykivut alaraajoihin, alaraajojen pituuseron aiheuttamat ongelmat jne. Tavallista näissä pitkittyneissä vaivoissa on vielä se, että ne ovat lähes aina toispuoleisia, vain toisessa raajassa esiintyviä. Mikäli vamma/vaiva on jatkunut pitkään, on syytä käydä erikoislääkärin vastaanotolla ja selvittää, ettei ole kyse mistään vakavasta vammasta tai sairaudesta.

Suorituksen tehostaminen

Toiminnallisilla tukipohjallisilla voidaan myös tehostaa suoritusta, eikä pelkästään hoitaa rasituskipuja. Jalkaterä-nilkka-polvi-lonkka -akselin optimaalinen toiminta on saavutettavissa Sidas-tukipohjallisten avulla, jolloin liikuntasuorituksen taloudellisuus ja teho paranee.

Varaa aikasi: Clinica Medicodental SInervo, Tel: 952 461 107 Movil: 679 440 851

-Aika: 1h alaraaja fysioterapia, tutkimus, ja jalkojen terveyden hoito-ohjeet.

-Ilmoita kengänkoko, sekä mahdolliset ongelmat jo aikaa varatessa.

-Mukaan: fysioterapia käynnille jalkineet joihin tukipohjalliset valmistetaan.

-Kontrolli: 2. vko kuluttua tukipohjallisten "sisäänajon" kontrolli emailin välityksellä, sisältyy ensikäynnin hintaan. Tarvittaesssa varataan 15min lisäaika mikäli on tarvetta ortoosin muokkaamiseen.

-Voit tarvita tilanteesta riippuen lisäaikoja mm. yksilöllisiin hoitoihin, harjoitusohjelmaan ja seurantaan.

Yksilölliset tukipohjalliset